"Poetry doesn't have to ryhme, it just has to touch someone where your hands couldn't"

Tuesday, August 5, 2014

.........................

"kau gila !"
"kenapa manusia gila macam kau ni perlu ada atas muka bumi ni!"

"kau penipu !"
"kenapa manusia kaki tipu macam kau ni boleh hidup dengan aku!"

"kau perosak !"
"kenapa kau suka merosakkan hati orang tubuh orang perasaan orang!"

"kau dasar buaya !"
"kenapa kau tak boleh jadi manusia yang berguna sikit dari binatang macam tu!"

"kau pengikis !"
"kenapa manusia jenis kau suka ambil kesempatan kikis harta aku!"

"kau talam dua muka !"
"kenapa manusia macam kau tak tahu malu suka jaja cerita lagakan orang!"

"kau kaki main !"
"kenapa tak sudah-sudah kau jadikan perasaan aku macam game bangsat kau!"

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZAAAAPPPPPPPPP!!!
Percikan darah merah penuh membasahi dinding rumah mewah tanpa ada satu jeritan nyaring yang keluar.
aku tergamam....tanpa seinchi pun beralih memandang tepat drama yang berlaku yang ku rasa baru 10 minit berlalu..
ouh! cepat masa berlari pantas tanpa izinkan aku untuk memberi bantuan semena...
tidak! ada tangan yang menghalang aku untuk beri bantuan simpati mungkin..
ya!ada tangan yang merangkul kemas tubuhku untuk tidak berganjak dan hanya meminjamkan sepasang mataku untuk terus memerhati...

dalam fikiran aku neuron otak mula menjalankan misi mencari punca sebab dan jawapan yang boleh memberi aku kepuasan apa yang berlaku tadi...
ku lihat...

dia menyapu pedang tajam penuh dengan darah merah pekat yang digunakan sebagai hiasan di rumah dengan kain yang tersedia di dalam koceknya.
Lagak riaknya membuatkan aku sedikit terkedu..
dia terus berjalan dan berhenti tepat pada kepala seorang makhluk yang sama jenis dengannya.
ya seorang manusia! manusia  yang tadinya petah dan ledak membicarakan isi hatinya.
Ya! dia berhak untuk melempiaskan pendamnya tapi kenapa dia dicantas seperti lalang yang tumbuh memanjang?

Terus dia memegang kepala tersebut dan menarik sesuatu...lidah si mati tadi! digenggam kemas lalu ditarik sekuat hatinya!
Allah! perit! ya aku rasakan kesakitannya! kalau makhluk itu ditarik lidah hidup-hidup.....mungkin....

terus disimpan lidah tersebut di dalam balang kaca yang diisi dengan air jernih terletak di suatu sudut ruang rumah mewah itu..
aku diam..dan dia tiba-tiba menoleh ke arah ku lalu....
ya dia senyum dan mengangguk tanda kerjanya sudah selesai di situ..
aku? aku tertunduk kembali dan ya inilah masanya...
terus rangkulan tadi dilepaskan dan membiarkan aku melangkah ke arah manusia yang telah ku tugaskan untuk melakukan semua arahan ku..
aku lantas senyum lalu memberi suatu hadiah sebagai habuan untuk kejayaannya malam itu.
...................................................
sekali lagi dunia kini senyap kembali dengan teriakan, bisikan, gangguan suara yang hanya membuatkan aku rasa terganggu menikmati nikmat dunia yang masih bersisa ini..

untuk apa kau hebahkan dengan suara kau yang bikin otak aku berserabut..
alangkah baiknya kau sujud pada Tuhan kau yang Esa, kerna Dia mendengar segala apa rintihan kau dengan syarat kau kembali pada Dia yang Satu. 
Kau hanya pelakon dunia, jangan kau pekikkan suaramu pada pelakon lain melainkan pada pencipta dan pengarah lakonan kau sendiri.

No comments: