"Poetry doesn't have to ryhme, it just has to touch someone where your hands couldn't"

Monday, November 10, 2014

Malam ini


*pesanan ringkas masuk
sebelum hati tergerak melihat siapa, aku terfikirkan engkau.
Yes! memang engkau pun manusia. Kenapa?
Perihal kerja kau bertanya sehingga melarut pada yang lebih spesifik.

Hati aku masih was-was untuk meneruskan. Mana mungkin aku sendiri cabar tahan diri aku untuk tidak. Namun, iye. aku masih mahukan semua itu. aku rindu. 
Ku teruskan dalam bahasa yang biasa aku gunakan. Kelihatan enjoy antara kita. Seperti yang lepas itu tidak memberi luka. 
Namun, sedikit sedikit kau cuba menguji, menyelinap di bawah hati aku yang bersangkut pada tali gantung. Pandai kau. Sehingga peti memori aku hampir diselongkar semuanya. 

Kau kata "saat bersama aku itu pertama kali, dan tidak sama rasa bersama aku dengan lainnya" Ouh! aku hampir meleleh.
Namun, sempat roh dalaman aku bermonolog untuk tahan, dia suruh kuat. 
Semakin lama semakin rancak sehingga sampai satu puncak kau mahukan perkara yang aku sendiri lupa bagaimana untuk melakukannya. Ya! Aku sebetulnya kekok. malah, aku umpama tidak pernah melaluinya sebelum ini. Kau fikir tak kenapa? sebab pilihan yang kau buat , sebab diri kau yang tidak melihat keadaan aku ketika itu. Ya! aku cepat berubah. mungkin sebab ini hasil dari pilihan kau sendiri.

tapi, kejap! Eh ! Air mata aku jatuh. cepat aku seka. tidak mungkin! bukan tadi roh aku suruh tahan! tak nak ! aku tak nak tunjukkan lagi keperitan ini. Bibir cuba mengoyak senyuman.
Kadangkala aku terlupa, kerna aku masih bodoh. Kadangkala jari jemari khilaf menyusun perkataan. Tapi hati aku tak pernah menipu. Kadang-kadang semuanya dilakukan dengan sengaja. Agar hati sendiri tercalar dan terpupuk rasa benci. 

Tapi hati masih gagal melaksana. Jauh di sudut hati memohon maaf atas semua. Sesungguhnya tiada niat, tiada terlintas hendak melukakan tapi terpaksa kalau itu terbaik antara dua jiwa. Biarkan jiwa aku begini seketika. Masa akan menunjukkan, dan Dia yang bisa menentukan. 

Redha atas segala ketentuan. Kerna yang dulu ku tidak dipandang, kini ku akan hilang tanpa diundang.

No comments: