"Poetry doesn't have to ryhme, it just has to touch someone where your hands couldn't"

Sunday, November 9, 2014

Peti janji


Oktober : 172

Bangkit dari lena. Tidur tidak nyenyak.
Terganggu mimpi ngeri buatan syaitan mungkin atau sendiri?
langkah longlai masuk ke bilik air mata. Lihat serpihan cermin yang masih sisa.
Mata sembab, wajah tak bermaya. Imej wajah makin hilang.
Muncul pula imej dia lagi pada seprihan cermin sedang memerhati.

"asal kau? asal kau ikut aku lagi?" imej di serpihan cermin itu tersenyum.
Jijik pula melihat wajah itu. Aku terus berlari keluar.
Dalam kamar tidur ku lihat dia di penjuru tilam ku. Tersenyum lebar sampai cuping telinga. Bibirnya seolah terkoyak. 
Aku tanya lagi soalan tadi. 
Raut wajahnya berubah sedih. 

"kau dah janji. Aku hanya datang untuk menuntutnya kembali". Aku tak faham apa yang dia katakan.
Aku tak faham. Apa yang telah aku berjanji? 
Badanku ditarik berdiri dihadapannya. Aku cuba melawan namun tidak berdaya. Badan terasa lumpuh.

"Jelaskan apa kau maksud kau. Aku tak mengerti apa kau katakan". 
Dia senyum. Hari telunjuknya yang berkuku tajam ditunding ke dada ku.
Aku masih kaku disitu. Tak boleh nak bergerak seinci pun.

Aku memandang wajah putih pucat itu. Darah pekat mengalir daripada telinga, hidung dan mata yang tidak hanya jelas lohong gelap tidak punya bola mata! Bau hanyir menusuk ke rongga hidung. Tekak mula rasa mual.

"kau dah janji hanya aku dalam hati kau, tapi kenapa? kenapa sekarang aku tiada di situ lagi?"
Aku menggeleng laju. apa maksud dia. "Maksud kau apa?"
Wajahnya tiba-tiba bertukar garang. Seolah menyimpan amarah. Dendam. Benci. Dia seperti tahu monolog dalamanku. 
Pandanganku melorot pada kuku jarinya yang semakin tajam. Semakin panjang seolah pedang. Pantas kuku-kukunya yang tajam ditusukkan ke dadaku. 
Dia tarik keluar sepasang hati. ZAAP!!

"Kau tak perlukan hati ini. Jangan pernah berjanji kalau kau akan mungkiri".


No comments: