"Poetry doesn't have to ryhme, it just has to touch someone where your hands couldn't"

Saturday, November 8, 2014

Rabak alam sedar

Datang pengemis lalu belah tepi kau, kau pandang dalam-dalam, sampai kau boleh lihat tembus organ dalam badan si pengemis itu. Ouch ! Tak sanggup teruskan. Kembali pada realiti nyata. Bajunya koyak-rabak, hamis bau badan sampai kau rasa loya. 
tapi sikit pun kau tak kisah. yang pasti hati kau lebih rabak dari baju si pengemis tu. mungkin hati kau tak rupa hati lagi. ada yang kisah? itu kau tak peduli. yang pasti kau teruskan langkah melalui lorong yang penuh dengan serba serbi manusia yang kurang nasibnya. Nasib kau? Ah! kau tak peduli.

Kaki terus melangkah tanpa arah, namun fikiran kau menerawang ke ruang luar capaian akal manusia. Jauh terbang. Pergi kau pergi jauh! Jauh dari dunia realiti aku, supaya aku bisa bebas beraksi. Seronok rupanya berada dalam alam fantasi. tanpa sedar bibir mengukir senyuman yang tak pasti terukir sebab apa. Mungkin bayangan realiti terpancul...

Tiada siapa hiraukan. Ah! kau tidak perlukan hirauan manusia semua. kau biarkan diri kau bergerak menggunakan dua belah kaki yang Dia bagi menuju ke destiny yang tidak pasti. Tangan letak di bahagian hati untuk kurangkan rasa pedih yang mungkin berdarah ungu kau sendiri tidak pasti. Biarpun kau tidak bisa capai hati kau, tapi hati kau sentiasa ada menemani kau biarpun tika ini tersangat rabak. Kau rasa bersalah, kau mohon maaf pada hati kau yang kau lepaskan bebas suatu masa dulu.


Kau tekad. kau tekad akan cari kembali cebisan-cebisan hati kau yang hilang untuk kau jahit semula dan letakkan hati kau dalam kotak misteri yang kau buatkan khas untuk hati kau. kau minta hati kau sabar sebab kau perlukan masa untuk kau cari cebisan hati kau yang bersepai, kerna banyak lagi lorong yang belum kaki kau melangkah. Kau kata tunggu. Tunggu.