"Poetry doesn't have to ryhme, it just has to touch someone where your hands couldn't"

Friday, May 27, 2016

cukuplah

hukumi aku atas kesalahan aku? 

sekarang kata maaf hanya dilihat pada abjadnya, pada sebutannya bukan lagi pada maksud maaf itu sendiri. kau lafaz, kau hanya dilihat sebagai sinisan dan masih dilabel bersalah. akta mana yang dipakai itu tidak pasti. mungkin peraturan dalam hidup yang dia bina sendiri.

senang kau label atas kesalahan yang dia buat tanpa kau tanya persoalan yang lebih mendalam atau lebih mudah kenapa?

kau yang mencari setiap inci privasi hidup dia dan kau jugalah yang memaki dan menghukumi dia. aku tanya adilkah? dan apa yang kau buat itu adakah dia buat sama? sama-sama meneroka privasi masing-masing?

itu tidak lagi peduli. asal kata sayang kau buatlah apa kau nak. tapi sampai bila setiap kesalahan yang kau lihat kau berterusan bermain dengannya? adakah itu makna sayang? atau sekadar sebagai gunaan bila ada masa terbuang? 

manusia. tetap dikira jahil bila kesalahan yang dijumpai pada seseorang itu sekecil zarah. tetap patut dihukumi. dengan cara apa? banyak cara. cara yang paling sopan selitan taburan kata-kata.

kepercayaan itu bila dirabakkan tak akan sama apabila dicantum balik. ah! konon! kau ingat semua manusia sempurna? hanya serba sebi baik tanpa cacat cela? siapa kau? malaikat kah? bidadari kah?

sudah selidik diri dulu? pernah kau cuba tanya kenapa? pernah kau cuba letakkan kepercayaan itu dengan niat yang betul? layakkah kau beri tanggungjawab padanya untuk jaga kepercayaan yang kau beri? 

rumit kan? 

tapi lebih rumit jika kau acap kali mengungkit peristiwa salah seseorang tanpa kau sendiri cuba faham dan faham dan terus faham. cukuplah. berhenti bermain dengan rasa bersalah yang dia rasa atas sikap kau yang terlalu bijak bermain kata tanpa tahu makna cinta. 

cinta itu datang dalam diri bukan untuk kepercayaan semata-mata tetapi persefahaman yang betul nyata. Tuhan berikan ujian itu sedikit demi sedikit dalam sesuatu hubungan dengan manusia bukan untuk terus dihukumi tetapi belajar untuk memahami. 

ada sebab musabab semua benda berlaku dan ada sebab juga kenapa buruk seseorang itu kau perlu jaga dan jangan gunakannya seperti alat permainan yang seronok kau buat main tanpa peduli cara-caranya.

ingatlah. sayang manusia bukan hanya pada sayang nafsu tapi sayanglah dengan cara yang selayaknya dia peroleh. silap tunjuk cara yang betul bukan menghukumi. betul caranya beri galakan dan sokongan bukan terus membabi buta memuji hanya seketika.











No comments: