"Poetry doesn't have to ryhme, it just has to touch someone where your hands couldn't"

Sunday, September 25, 2016

cuba untuk makin tenang

gerimis rindu buat insan yang baru mula jelajah dalam hati yang serba rumit ini.

Masih laku rupanya diri ini (ketawa dalam tangis hiba)

Tenang. Satu perkataan yang boleh buat hidup kau berlalu sempurna dan terus digilai bayang.
Syukur. Tuhan banyak duga sebab Tuhan nak beri sesuatu yang lebih sempurna, untuk hati yang pernah rabak akibat perbuatan sendiri. 

Diri ini perlukan pembelajaran dari manusia yang tahu untuk mengajar bukan hanya tahu bersikap kurang ajar dan bukan dari penipu tegar. 

Cukuplah Tuhan kenalkan dengan manusia yang jaguh dalam medan penipuan. Cukup handal cukup tangkas, tapi tak akan lama selamat apabila nama Tuhan ku semat. Kerna tersilap langkah aku makin kacau, ketenangan yang ingin ku bina ranap punah.

namun, itu suatu ketika dulu, kini Tenang dalam sayang. Bibir ini tak berhenti ucap kata syukur, digantikan dengan insan yang mengubah persepsi benci kepada sayang, takut kepada berani, rindu pada Dia dahulu. Satu persatu Tuhan buka mata untuk lihat manusia yang dulu kau tidak pandang, tidak pernah untuk kenal rapat akhirnya ditemukan dalam satu ketika yang kau sendiri tidak duga.

Hebat caturan Tuhan. Aku kagum. Jangan terlalu berharap pada semua, nanti hati penuh dengan cela. Apa yang kita lakukan ini niat mesti atas nama Dia. Lagi sekali aku belajar. Belajar dan terus belajar.

dia bukan ku kira cukup sempurna tapi masih cuba untuk belajar ilmu agama, ku lihat dia terus cuba tapi ada ketika dia jatuh juga. itulah namanya manusia. sedangkan aku sendiri pun sama.
tapi aku tidak akan menghukum, kerna manusia sendiri mana bisa sesempurna makhluk. Cukup ingat mengingati antara satu sama lain kerna ilmu Tuhan itu luas dan bermacam segi.

Tenang bila kau dipertemukan dengan insan-insan yang hatinya penuh kasih sayang bukan hanya tahu sembang. Moga terus dan terus aku bersama insan yang luhur dan jujur dalam berkasih sayang. Cukup lah belajar dari manusia yang berhati binatang. dan moga diri ini tidak terlalu taksub dengan hal manusia, sibukkan perbaiki diri agar Tuhan tunjuk jalan yang Dia redhai. 

No comments: